Nyheter

Vil tvinge kjendiser til å ta stilling

Det pågår nå en kampanje i USA for å tvinge kjendisene til å ta stilling i konflikten mellom Israel og Palestina.

Man kan si mye rart om kjendiser og såkalte «influensere«, men for mange oppfattes de og deres meninger som viktige. Det er derfor viktige for organisasjoner og ulike kampanjer å få dem på «sitt parti». Dette er ikke minst viktig i USA, hvilket man ser særlig under presidentvalg og liknende – der ulike kandidater slåss om å få støtte fra nettopp kjendiser og influensere.

Det å få kjendiser til å støtte ulike kampanjer er ikke av ny dato. For de som husker, eller har lest om, kampen mot Vietnamkrigen, var det avgjørende å få moblisert opinionen mot krigen. Her var kjendiser, og datidens influensere (journalister, forfattere og andre skribenter) viktige i å spre budskapet.

Også i dag er ulike opinionsdannere viktige for å få blest om ens budskap.

Dagens unge, som får mange av sine inntrykk av verden via ulike sosiale medier, lytter ofte til disse såkalte influensere. Nettopp derfor er det viktig å få disse i tale.

TikTokere

En gruppe influensere og TikTokere har nå startet en kampanje for å tvinge kjendiser til å ta stilling til dagsaktuelle hendelser, som for eksempel Israels krigføring i Gaza. Kampanjen, som i USA er blitt til en trend som går under navnet The Blocking Celebrities Trend, startet tidligere denne måneden. Kjært barn, ikke minst aksjoner og trender, har mange navn. Den er også kjent under navn som Blockout 2024, Celebrity Block List 2024, Celebrity Block Party eller BlockTok. Den startet i kjølvannet av Met-gallaen i 2024 der TikTokers og andre internettbrukere laget en liste over kjendiser å blokkere på sosiale medier. Hensikten var å protestere mot rikdommen deres ved å forsøke å stoppe annonseinntektene deres. Influensere på høyt nivå ble også inkludert i blokkeringslisten.

Etter hvert ble aksjonen utvidet til å omfatte konflikten mellom Hamas og Israel, da i særdeleshet rettet mot Israels krigføring i Gaza, Tanken var å tvinge kjendiser og influensere til å ta stilling til konflikten i Midtøsten ved å blokkere dem, og på denne måten hindre kjendisene i å tjene penger på at de logget seg inn på deres sider på TikTok og andre SoMe-fora.

En bruker på TikTok kalt TikTok@blockout2024 la ut en video med opptak fra 2024 Met Galla og en nyhetssending om krigen i Gaza. Vedkommende oppfordret folk til å blokkere kjendiser slik at de ikke kunne tjene på annonseinntekter. Han ga et eksempel og sa at Kim Kardashian visstnok ikke hadde tjent penger på ham siden desember 2023 da han blokkerte henne på sosiale medier. I løpet av to dager fikk han omtrent 2,1 millioner avspillinger og 334 300 likes.

TikToker@blockout2024 la ut flere videoer om blokkering av kjendiser 8. mai, for eksempel en der han forklarte hvorfor blokkering av kjendiser var viktig. Han hevdet at «vi har full kontroll over kjendisers penger og liv». Han uttalte videre: «Når vi hater dem, tjener de penger. Når vi roser dem, tjener de penger. Men når vi blokkerer kontoene deres på sosiale medier og glemmer navnene deres, mister de alt».

Etter at TikToker@blockout2024 ble viralt, la andre ut sitt eget innhold der de oppfordret seerne til å blokkere kjendiser. For eksempel, 9. mai 2024, la TikToker @keditzz_user ut en video som viser en liste over kjendiser å blokkere, og mottok over 336 700 avspillinger og 9 800 likes på en dag.

Til Norge og?

Det man selvfølgelig spør seg om, er når denne kampanjen kommer til Norge. Når vil norske aktivister ta til TikTok og andre SoMe-fora for å tvinge kjendiser og såkalte influensere til å ta standpunkt i for eksempel Plastina-spørsmålet?
Vi i Norge er jo flinke til å plukke opp trender fra utlandet. Så det er nok bare et tidsspørsmål før denne trenden med å boikotte kjendiser og influensere som ikke tar standpunkt kommer til Norge.