Kultur/sport

Tar du utfordringen?

«Sykle til jobben» er vårens største kinderegg. Det er moro, sosialt, bra for helsa og bra for miljøet. Det er gratis, og alle som bor og arbeider i Nittedal inviteres til å bli med!

Så er det igjen tid for den årlige Sykle til jobben-konkurransen – konkurransen som ikke er en konkurranse, og der alle er stjerner! Aksjonen starter i dag og varer i 45 dager. Målet med det hele er å bevege seg mest mulig. Nittedal kommune og flere andre bedrifter er med, og det finnes allerede flere lag du kan bli med i. Det er enkelt å sette opp eget lag og invitere kolleger hvis du ikke finner et som passer – eller du kan delta alene. Gjør det som passer deg best!

Du trenger ikke sykle for å være med. All aktivitet teller. Du bestemmer selv hvor mye du registrerer. Med andre ord: Det er helt ufarlig å melde seg på.

Slik melder du deg på

Alt du trenger å gjøre er å registrere deg som deltaker (det er helt gratis) på www.sykletiljobben.no. Deretter registrerer du aktiviteten din på «min side», eller du kan sette opp appene Strava eller Polar til å registrere alt du gjør automatisk. Det fungerer. Enklere blir det ikke.

Når du melder deg på og registrerer aktivitet, er du med i trekningen av mange fine premier som trekkes ut hver uke blant deltakerne i Norge.

Om sykle til jobben-aksjonen

I 1970 startet Bedriftsidretten en større satsning på breddemosjon, med oppstart av flere landsdekkende sykkeltrim-aktiviteter i samarbeid med Norges Sykkelforbund, Syklistenes Landsforbund og Sykkel- og mopedrådet. I 1973 arrangerte Bedriftsidretten sammen den første Sykle til jobben-aksjonen.

Påmelding foregikk gjennom et skjema på arbeidsplassene og klassene ble inndelt etter bedriftens størrelse. Etterhvert kunne alle være med, uavhengig av medlemskap i bedriftsidretten. Sykling som treningsform fikk en boom utover 80-90-tallet, tett koblet til tidsriktig gul treningsjakke og fullt utstyr. 

De siste 20 år har Sykle til jobben utviklet seg fra å være en ren sykkelaksjon til å bli en helhetlig aktivitetskonkurranse.
Både deltakere og bedrifter etterspurte muligheter for å inkludere alle, uansett mosjonsnivå og avstand til arbeidsplassen. Derfor ble all type hverdagsaktivitet premiert, i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger om 30 minutters aktivitet daglig.  

Økende fokus på klima og bærekraft har gitt aksjonen en ny dimensjon utover fellesskap og folkehelse. En CO2-kalkulator som summerer årlige reduserte utslipp ble lansert i 2011. 
I dag samarbeider aksjonen tett med norske kommuner over hele landet og støtter satsning på sykkelveier og helårssykling, inspirert av andre europeiske byer.  
Digitalisering har også gitt ny innsikt som forbedrer kampanjen og styrker kommunikasjonen med deltakere, samarbeidspartnere, myndigheter og media.