Næringsliv

Stor kontrakt til liten sjokoladefabrikk

Neste gang du sikker innom en taxfree-butikk så har du nå mulighet til å få med deg en liten smak av Norge, i form av eksklusiv sjokolade fra Nittedal Sjokoladefabrikk.

Om de smiler sukkersøtt eller har gått helt i (sukker)spinn i produksjonslokalene til Nittedal Sjokoladefabrikk på Hagan i Nittedal vites ikke. Men den lille fabrikken i Nittedal landet nylig en stor kontrakt om produksjon av sjokolade for firmaet United North på Kongsberg.

Den lokale Willy Wonka, gründer og daglig leder Bjarne Nielsen, opplyser til lokalavisen Varingen at det i første omgang er snakk om en produksjon av 3.000 esker, fordelt fifty-fifty på esker inneholdende åtte respektiv seksten biter. Ifølge daglig leder Nielsen er det fra oppdragsgivers side ytret ønske om ytterligere leveranser på i første omgang 10.000 esker.

Dette er en fjær i hatten for Hagan-bedriften, som ble registrert for fire år siden – men startet opp for alvor ifjor. Så hvem vet hva fremtiden bringer? Kanskje bygda rett utenfor Oslo, og som vel er mest kjent for å ha fostret en rekke skiløpere og for sin i tidligere tider fyrstikkproduksjon, også kan bli kjent som «sjokoladebygda»?

Startet med konsulentoppdrag

Det hele startet med at United North henvendte seg til Bjarne Nielsen for å få råd om hva slags former de skulle velge til støping av de små sjokoladebitene.
I tillegg til å produsere sjokolade, tilbyr nemlig Nielsen og hans stab kurs og rådgivning innenfor sjokolade- og produksjon. Denne kontakten endte med at United North innså at det beste var å gi oppdraget med produksjonen til den lille sjokoladeprodusenten på Hagan.

Smaken av Norge

Sjokoladebitene Nittedal sjokoladefabrikk skal produsere, pakkes i små esker og selges under merkevarenavnet «Taste of Norway«.
Som navnet indikerer, skal de små bitene gi ulike smaksvarianter fra rundt om i vårt land, og har navn som «Sápmi», «Geiranger», «Bergen», «Oslo», «Svalbard», «Tromsø» og «Lofoten».

Til lokalavisen forteller sjoladeentusiasten at for eksempel Sápmi har en smak med anstrøk av multer. Geiranger derimot byr på bringebær, og Tromsø er melkesjokolade med tydelig smak av blåbær. Denne journalist er personlig veldig nysgjerrig på hvordan «Oslo» smaker.

For den som måtte lure på hvem som utvikler smaken på de enkelte bitene, så røper man ingen hemmelighet når man sier at den er lokalt utviklet.

Sjokoladefabrikken jobber kontinuerlig med å utvikle nye smaker, og her involveres hele «staben». Det inkluderer ikke minst familie. Sjokoladegründer Bjarnes sønn Nathaniel, som ses på bildet øverst, er høyst delaktig i både utvikling og produksjon. Det er ikke få helger og ferier han har tilbrakt for å smake seg frem til til de ulike smakene i «Taste of Norway».

Sjokoladeeskene blir å få kjøpt i taxfree-butikkene på landets hovedflyplasser og i suvenirbutikkjeden Way Nor.

Selve lanseringen av «Taste of Norway» skal forøvrig skje 2. mai. Selvfølgelig på taxfree-butikken på Gardermoen.

Følg Extraavisen på facebook!