Næringsliv

Nyåpning med brask og bram

Så er Meny-butikken på Åneby tilbake – i utvidet og nyinnredet utgave – klar til å tilby kundene det de vil ha.

Man har hørt rykter om hvor flott den skulle bli, Meny-butikken på Åneby.

I seks uker har arbeiderne jobbet nærmest døgnet rundt for å bli ferdig, slik at man kunne slippe inn kundene. For det vet eierne av Meny-kjeden, at en stengt butikk er dårlig butikk.

Men nå dagen endelig kommet. I dag, torsdag, var det klart for nyåpning av Meny-butikken på Åneby.
Nyåpningen ble foretatt av en stolt butikksjef, Dzevad Karahasan, som ikke fort nok kunne få klippet over snoren og slippe kundene innenfor.

Vel inne, kunne kundene boltre seg i det som nok er nærmere en helt ny butikk enn en nyåpning av en gammel en.

Butikkarealet er utvidet med 200 kvadratmeter til nærmere 800 kvadratmeter. Der det før var trange rekker med butikkhyller, var det nå god plass mellom hyllene.

Det har rett og slett blitt en lys og trivelig butikk å handle i.

For en som har bodd i bygda i snart tredve år, hvorav en god del i Hakadal, er det en opplevelse å farte rundt i butikken. En opplevelse, men også litt forvirrende. Jeg mener, her har man brukt over tjue år på å lære seg hvor alle varene er, må man nå lære seg det hele på nytt.

Men heldigvis har personalet forberedt seg på at kundene vil være lettere forvirret i starten. De har rett og slett laget «oversiktsark» til utdeling, små ark som på en oversiktlig og grei måte viser stressete, og forvirrede, kunder hvor man finner de forskjellige varegruppene.

Klimaanlegg og selvbetjente kasser

Når man først skulle ominrede, ja nørmeste bygge en ny butikk, var det også andre ting man gikk i gang med.

Mang en butikkunde har nok svettet seg gjennom handleturen en varm sommerdag. Det har Meny tatt konsekvensen av og installert et helt nytt klimaanlegg. Så dersom de neste somrene blir av de skikkelig varme, skal en ikke se bort i fra at kundene søker inn i butikken for å kjøle seg ned (?).
Uansett motiv, så har man nå ingen unnskyldning for å gjøre handleturen kort, selv ikke på de varmeste sommerdagene.

En annen ting mange kunder la merke til, var at butikken har fått selvbetjente kasser. Hele seks selvbetjeningskasser er installert. Men man har ikke glemt at mange kunder foretrekker å bruke «gammeldagse», betjente kasser. Man har derfor beholdt to betjente kasser.

Bedre parkering

En ting som var irriterende ved «gamle» Meny, var parkeringen. Var man uheldig og kom midt i rushet, kunne man slite med både å komme seg frem med og få parkert bilen.

Når man da pusset opp og bygget nytt, tok man også for seg parkeringen. Man tok rett og slett å økte antallet parkeringsplasser. Dermed fikk man både flere plasser og lettet på fremkommeligheten for kundene.

På vei ut av butikken og bort til bussholdeplassen, var det en ting som slo denne skribent. Når skal man få bygget ut Ånebysenteret til å bli et skikkelig nærsenter for befolkningen i Hakadal? Lage et nærsenter med noen butikker og en kafe så folk slipper å måtte dra inn til Mo for å handle og treffe kjente?

Det er stemning blant flere av partiene i kommunestyret for å gjøre nettopp dette. lage et nærsenter. Så Geir Skari, det er bare å komme med planene…..