Nyheter

Fortsatt nedgang i bruken av plastposer

Foto: Rema 1000
Flere av de store butikkjedene har nedgang i salget av plastposer. samtidig som salget av gjenbruksnett har steget.

Nedgangen i folks bruk av plastposer fortsetter. Målet om å få folk til å slutte å bruke plastposer og heller gå over til handlenett, eventuelt bli flinkere til å bruke posene flere ganger, ser ut til å lykkes. Flere av de store kjedene rapporterer om tildels stor nedgang i salget. Ett av virkemidlene for å få til dette, har vært en solid økning i prisen. Prisen per plastpose økte første gang 1. januar 2022, deretter 1. august 2023 og så igjen 1. mai 2024. Bakgrunnen er en økning i miljøkontingenten som Rema 1000 og andre kjeder og butikker betaler til Handelens Miljøfond.  

Det presiseres fra handelen at dette ikke gir økt inntjening til butikkene. Pengene går til nødvendige miljøtiltak gjennom Handelens miljøfond.  

500 tonn mindre plast

– På tross av kundevekst i Rema 1000 gjennom 2023, reduserte vi forbruket av bæreposer med 24 millioner poser, som tilsvarer cirka 21 prosent reduksjon. I samme periode, økte salget av gjenbrukbare handlenett med 1000 prosent. Totalt utgjorde reduksjonen i bæreposesalg en plastbesparelse på over 500 tonn, forteller Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft. 

Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft. 
Foto: Rema 1000

Ifølge Handelens Miljøfond har hver og en av oss et forbruk på 104 plastposer i året. Målet er at vi skal ned til 40. 

Posens primære jobb, er å frakte kundenes varer hjem fra butikken. Og der er det mange som gjenbruker posen til avfall. Ulempen ved det, er at bæreposen er laget for å være sterk og solid, og dermed produsert med mer plast enn nødvendig for avfallshåndtering.  

– Derfor er det bra både for lommeboka og miljøet å bruke handlenett til å frakte varer og søppelposer på rull til avfallet hjemme. Tallene våre viser at mange av kundene er godt i gang med denne vaneendringen, og vi håper den positive trenden fortsetter, avslutter Våge.

Følg Extraavisen på facebook!