Næringsliv

Åpner bruktbutikk på Oslo lufthavn

Foto: Avinor
Det er kanskje ikke det man forventer å finne på en flyplass. Men nå åpner vintage-butikken Eftir for første gang en bruktbutikk på en flyplass.

Vintagebutikken Eftir etablerer seg i dag på Oslo lufthavn med Pop up-butikk i utenlandsterminalen. Eftir er en konseptbutikk fylt med vintage og second hand fra aktører innen klær, mote og interiør. Konseptet har hatt stor suksess i Oslo sentrum, og som den første flyplassen i Skandinavia får Oslo lufthavn nå en egen vintagebutikk i terminalen.

Eftir åpnet 17. april. Her ved CEO og gründere i Eftir, Cecilie O. Nielsen og Nina Lohk, samt Lill Sønsteng og Gro Kotte i Avinors kommersielle avdeling.
Foto: Avinor

– Second hand og vintage er både en trend i tiden, og et viktig miljøbidrag. Ikke minst har Eftir et sortiment vi tror vil treffe mange norske og internasjonale reisende. Dette er et av de mest spennende tilskuddene på Oslo lufthavn i år, og vi har stor tro på konseptet, sier Glenn Marius Sørgård, kommersiell sjef på Oslo lufthavn.

Chanel-vesker og herreskjorter

Pop up-butikken ble lansert 17. april, og ligger i utenlandsterminalen ved D-gatene, rett ved BIT. Eftir skal konsentrere seg om vintage tekstiler og tilbehør, både til kvinner og menn.

– Hos Eftir på Oslo lufthavn vil du finne et nøye kuratert utvalg av vintage og ombruk for både herre, dame og unisex innen store anerkjente motehus, sier Cecilie Ova Nielsen i Eftir.

De lover blant annet varer fra Dior, Chanel, Dolce Gabbana, men også klassiske vintageplagg. I tillegg satser de stort på herremote.

– Så langt har vi opplevd stor interesse når vi har utfordret nye bydeler med konseptet vårt, og vi håper suksessen gjentar seg her.

Vil etablere seg permanent

I første omgang skal Eftirs utsalg testes i tre måneder gjennom sommeren på Oslo lufthavn.

– Nå skal vi teste og lære, men målet er et permanent tilbud på flyplassen, forteller Nielsen i Eftir.

De har stor tro på at det er et marked for ombruk blant både norske og internasjonale reisende:

– Vårt mål er å nå ut til en ny målgruppe og sammen med Avinor legge til rette for at flere reisende kan benytte seg av gode sirkulære konsepter. Vi tror at vi vil oppnå en sunn og god omsetning, men fremfor alt utfordre nok et nytt område med fremtidens måte å konsumere på.

Følg Extraavisen på Facebook!